måndag 21 mars 2011

Fodral till glasburkar

Har du gamla glasburkar hemma som känns tråkiga?
Dessa kan göras om till helt nya genom att virka cylinderformade fodral till dem.
Det som är viktigt att tänka på är att man virkar ett fodral som är aningen mindre än själva glasburken. Eftersom fodralet skall sitta åt och inte hänga löst så måste den vara mindre och töja ut sig lite på glasburken för att sitta snyggt.Jag använde en glasburk jag köpt på Ikea för längesen. Min glasburk har 10 cm i diameter i botten. Till det så virkade jag en botten med 66 fm. När bottendelen har önskad storlek slutar man att öka och fortsätter virka så att sidorna börjar att forma sig. Man kan antingen fortsätta med att virka fasta maskor eller så kan man fortsätta med att virka stolpar. Stanna när arbetet fått önskad längd. Jag fortsatte med att virka stolpar. Bytte färg när jag kom till slutet av varje varv.
Man kan även virka en korg eller egen burk utan att ha i något glas. Tänk då bara på att virka hårt så att burken blir stadig, samt använd ett garn som är grovt, annars finns risk att arbetet sjunker ihop och inte ser välgjort ut.
Burken används som pennförvaring i barnrummet.

Inga kommentarer: