torsdag 12 augusti 2010

Virkad matta-Mönster

Trasmattor kan man virka på olika sätt och former. Fyrkantiga, ovala, rektangulära och runda. Det enda som behövs är urklippta remsor av gamla tyger. Ett gammalt urtvättat lakan är perfekt att virka med men självklart så går det även bra att använda gamla t-shirts. T-shirts-tyget är dessutom lätthanterligt och rullar sig själv till en tråd. Man kan även varva med olika färger och få en multifärgad matta eller så kan man välja att virka en avvikande färg på det tredje varvet innan kanten. Allt efter tycke o smak. Jag har nu påbörjat att virka en rund trasmatta till mitt kök.

virkad matta mönster
Jag gjorde min så här:-Tag ett stort gammalt lakan. Börja från kanten och klipp en ca 1-1,5 cm bred remsa. Klipp eller riv (jag tycker personligen att den klippta blir snyggare men det är som sagt en smaksak). Fortsätt att klippa runt som en spiral. Kanterna blir givetvis lite vassa men det är inget som syns sen när man virkar. Försök att klippa så raka remsor som möjligt. Rulla till ett nystan.
Använd en virknål på 8 mm (eller 10mm beroende på vad som är lättast)

V.1: Virka 6 lm och slut till en ring. (börja med 5 lm om hålet blir för stort)
V.2: Virka 12 fm om ringen.
V.3: 18 fm
V.4 24 fm
Tycker du att kanten börjar bli lite "sladdrig" och vågig så virkar du endast fm runt hela varvet utan ökningar.
V.5: 30 fm
v.6: 36 fm
Fortsätt sen att öka med 6 m varje varv. Rullar kanten och skålar sig så skall du öka, känns den för lös och blir som en volang så skall du virka utan ökningar.Prova dig fram. Försök att variera dina ökningar så att det inte blir för kantigt. Jag brukar göra så att Efter vartannat varv så ökar jag efter 5 fm, och fortsätter därefter att räkna som vanligt. Det ger mattan ett rundare utseende. Det är rätt så trögt att virka med remsor och inte lika lätt som med ett vanligt garn. Byt ev. till en större virknål om det blir för jobbigt med 8mm.
how to crochet a rug





crochet rug pattern
Så här blev mattan till slut- ca 200 cm i diameter.


5 kommentarer:

Anonym sa...

Vad kul att du berättar hur du gör!//Natasha

Anonym sa...

Kan man beställa en virkad rund matta av dig?
Har letat överallt efter en ljusgrå, men finns ju inte att köpa.

http://www.metroblgogen.se/blabarsskogen

Hör gärna av dig om du är intresserad.

Anonym sa...

Tack för mönstret, roligt att någon vill tala om hur man gör. Lycka till med alla dina alster. TACK!!!

Jenny sa...

Hej,
jag har länkat till din virkbeskrivning från min blogg. Jag har själv virkat mattan och den blev jättefin!
Din sida är kanon, dina virkalster är otroliga!

mia sa...

Hittade din sida idag, mycket trevlig, informativ och rolig!
Jag visrkar just nu samma sorts matta, men med stolpar istället för fasta maskor och med remsor jag klippt ur gamla t-shirtar istället för lakansväv, känner att det är väldigt mycket lättare att virka i trikå, och så lir det blir en smidigare, mer formbar matta med mer 70-tals-stuk (just som jag vill ha det), så om du gör en till är det ett tips! :)
Må gott å lev väl <3