onsdag 27 oktober 2010

Snart är det Halloween . . .

Hösten är verkligen min årstid. Alla dessa härliga orange-gul-röda färger. Mysiga kvällar. Underbar sval luft perfekt för långa promenader ute. En rätt så kravlös månad där man inte känner att man är tvungen att hitta på någon ute-aktivitet.Nu till helgen är det ju även Halloween : )Visste ni att Halloween-namnet kommer av engelskans "all hallows eve" ”alla helgons afton”, dvs kvällen före alla helgons dag. Själva firandet har sitt ursprung i den keltiska hedniska traditionen när sommaren tog slut. I samband med att vintern kom började älvor, häxor och andra väsen härja i landet samt att de dödas själar kunde återvända till jorden under natten. Denna hedniska tro blandades senare med kristna traditioner och blev istället en dag då människor mindes sina döda släktingar.

Virkade två pumpor i olika garner. En som virkades med ett glansigt merceriserat garn och en annan med ett garn jag fått av min systers svärmor (som jag egentligen hade tänkt att slänga). Den första ser mer välgjord ut medan den andra ser lite vildvuxen ut med sitt knottriga utseende och lite ojämna blad.Mönstret hittar ni här



4 kommentarer:

Unknown sa...

Helt makalöst!

skapa och inreda sa...

Blir så glad när jag tittar in till dig :)
Jättefina pumpor!
Ha en bra dag.
Annika

Anki sa...

Tackar ♥
Vad roligt att min blogg väcker så positiva känslor. Önskar er en trevlig helg / Anki

Cattinka sa...

Deine Kürbisse sind super schön!
LG
KATRIN W.